HD_MRK
Je website is een gesprek met je klant
Hoe gemakkelijk praat jij?
Fenny Brandsma

fenny@tekstpaleis.nl | 06 12 45 44 05
 
Home > blog > teksten voor de zorg > Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen
 
SNGL
CNTNT

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen

 
verhalen vangen - vlinder op gele gerbera
 
12 mei 2017
Laatste update: 23 juni 2017

Verhalen vangen is mijn werk. Verhalen van de mensen die ik interview en verhalen die leven in een bedrijf. Ik hoef die verhalen niet te maken. Ze zijn er al en ik hoef ze alleen maar uit de lucht te halen. Op het juiste moment het net omhoog. Hebbes. En dan op het juiste moment de diepte ingaan voor het verhaal achter het verhaal.

Dat heeft allemaal niets te maken met door de weilanden huppelen en her en der wat woorden uit de lucht vangen in je vlindernetje. Of een beetje lui in de tuin liggen en als je zin hebt je arm omhoog doen om een insect uit de lucht te plukken.

Allesbehalve.

Voor mij is verhalen juist: hard werken. Intensief luisteren. Steeds doorvragen. Met beide benen op de grond staan en luisteren naar wat er echt leeft in de ander. Ruimte bieden en oordeelloos luisteren. Dat is stevig staan en helemaal niet gezellig rondhuppelen.

Want elke verandering begint met luisteren

Veel organisaties en teams zijn voortdurend aan het veranderen. Maar veel veranderplannen komen maar niet van de grond. Of eindigen in het grote niets. En alles blijft zoals het was.

Terwijl er veranderingen nodig zijn. Bijvoorbeeld om als organisatie betere kwaliteit te leveren.

Natuurlijk spelen er bij het mislukken van veranderingstrajecten allerlei factoren mee. Maar een van de belangrijkste is dat veranderingstrajecten zelden beginnen met goed luisteren naar medewerkers op alle niveaus. En dan bedoel ik niet zomaar ‘luisteren naar’, maar dan bedoel ik: de echte verhalen vangen. Echt goed en oordeelloos luisteren naar wat medewerkers in hun werk hebben ervaren.

Want die ervaringen bepalen hoe medewerkers in hun werk staan. En hoeveel ruimte ze voelen om mee te veranderen.

Verhalen laten zien wat er leeft in je organisatie

Dat verhalen vangen begint niet met nieuwe plannen maken, met dure, intensieve coachingstrajecten opzetten of met medewerkers naar veelbelovende opleidingen sturen.

Wat jij en je organisatie eerst nodig hebben, is echt luisteren naar alle verhalen die rondzoemen in je organisatie. Verhalen van medewerkers die zich niet gehoord voelen door hun collega’s of leidinggevenden. Of juist wel.

Verhalen van patiënten die zich gehoord en gezien hebben gevoeld in een ziekenhuis. Of die zich juist aan hun lot overgelaten voelden.

Die verhalen laten zien hoe het er echt aan toegaat in jouw zorgorganisatie.

Ik vang ze voor je.

Luisteren creëert ruimte

De verhalen van medewerkers beïnvloeden jouw organisatie veel meer dan je denkt. Een medewerker die ooit het deksel op de neus kreeg toen hij allerlei ideeën voor efficiënter werken opperde, zal vervolgens waarschijnlijk in de anti-stand staan bij nieuw beleid.

En beïnvloedt zijn collega’s meer dan je denkt.

Blijft zo’n verhaal ondergronds, dan kun jij plannen maken zo veel je wilt, maar een hele groep medewerkers krijg je maar niet mee.

Alleen door het verhaal van die medewerker boven tafel te krijgen, er echt naar te luisteren, kun je weer ruimte creëren voor die medewerker (en zijn collega’s). Zodat ze willen meedenken en meegaan met nieuwe plannen en ontwikkelingen.

Mensen worden nu eenmaal sterk gedreven door hun onbewuste. En organisaties dus ook. Meer dan wij in de gaten hebben. Zolang je die verhalen niet echt hoort, zijn ze de onderhuidse stromingen die ervoor zorgen dat je organisatie stagneert, stroperig lijkt.

Vang de verhalen in jouw organisatie

Als je de rondzoemende verhalen in je organisatie weet te vangen, dan krijg je inzicht in wat er echt leeft in je medewerkers en in je organisatie. Vanuit dat inzicht kun je je missie, visie en beleidsplannen handen en voeten geven.

Want dan ga je uit van wat er is, en niet van wat jij en je organisatie willen dat er is.

Natuurlijk kun je zelf proberen om de verhalen onder de oppervlakte naar boven te krijgen. Je kunt immers best goed luisteren en je probeert open met je medewerkers om te gaan. En je bent ook altijd wel nieuwsgierig naar wat andere mensen beweegt.

Maar vergis je niet. Je hebt ook een geschiedenis met medewerkers. En medewerkers hebben een beeld van jou. Of vragen zich af welke consequenties het heeft als ze jou iets vertellen. En zullen dus niet het achterste van hun tong laten zien.

Dat schiet dus niet op.

Verhalen vangen is storylistening

Wat veel beter werkt, is ‘iemand van buiten’ op zoek laten gaan naar die verhalen. Storylistening dus. Iemand die met hart en ziel kan luisteren. Iemand die met een paar gerichte vragen het werkelijke verhaal boven tafel krijgt. Die doorvraagt tot de kern. De ander de ruimte geeft om echt zijn verhaal te doen.

Verhalen laten vangen vraagt overigens wel moed van jou als leidinggevende. Je moet open alle verhalen durven ontvangen, ook over de negatieve kanten van je organisatie, of van jezelf. Je moet onder ogen durven zien wat er is. Positief en negatief.

Niet iedereen kan en wil dat.

Maar als je dat aandurft, zul je versteld staan over wat er mogelijk is in jouw team of organisatie. Want echt luisteren ruimt op.

Wil jij in jouw zorgorganisatie met verhalen vangen aan de slag of zoek je een tekstschrijver zorg? Stuur je vraag naar fenny@tekstpaleis.nl. (06) 12 45 44 05 bellen mag ook.


Other members of this category (left or middle). Also other cats (too much)?
 
 
DSPL-CSTM-PSTS-4
je website is een gesprek met je klant - 2 papegaaien

Je website is een gesprek met je klant


seo teksten schrijven beeld kruis op kerk

Seo teksten schrijven. Nut, noodzaak en nuancering


zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips


verhalen vangen - vlinder op gele gerbera

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen


goede webbouwer nodig - voeten in zee

Webbouwer nodig? Gebruik deze 8 tips. En relax


Verhaal op je terras. Naaktslak

Soms zit het verhaal op je terras. Poedelnaakt


uitgesteld oordeel - egel

Uitgesteld oordeel – de wijze les van een overstekend egeltje


slogan 2 appels

Met 1 letter een sterkere slogan


 
FTR