HD_MRK
Je website is een gesprek met je klant
Hoe gemakkelijk praat jij?
Fenny Brandsma

fenny@tekstpaleis.nl | 06 12 45 44 05
 
Home > blog > sterke webteksten schrijven > Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips
 
SNGL
CNTNT

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips

 
zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool
 
16 juni 2017
Laatste update: 22 juni 2017

Zelf teksten voor je website schrijven is een pittige klus. Je moet er natuurlijk allereerst wel aardig voor kunnen schrijven, want anders wordt het hel.

Als je echt niet weet hoe je correcte zinnen maakt en als je spelling en grammatica miserabel is, begin er dan niet aan. Maar er is nog een andere voorwaarde: je moet je in je klant kunnen verplaatsen.

Continu.

Alleen dan kun je een webtekst schrijven die klanten trekt

En daar zit precies het pijnpunt als een ondernemer kiest ervoor om zelf de teksten voor zijn website schrijven. Geen enkele ondernemer kan zich helemaal in zijn klant verplaatsen. Je zit vaak veel te veel in je bedrijf en je denk veel te veel vanuit je bedrijf om dat te kunnen.

Daar heb je eigenlijk iemand van buitenaf voor nodig.

Zo. Die zijsprong was even nodig, om het fundament voor deze 11 tips te leggen.

Voor nu ga ik ervan uit dat jij en goed schrijft en je goed kunt inleven in je klant. Maar je wilt dan wel wat houvast bij het zelf teksten voor je website schrijven.

Daarom deze 11 cruciale tips voor zelf teksten voor je website schrijven

Als je ze alle 11 opvolgt, ben je heel ver met een sterke webtekst. Is jouw ervaring anders, bel of mail mij dan vooral.

1 Weet wie je klant is en wat hij zoekt

Verdiep je gronding in wie je klanten zijn, wat hun problemen zijn en wat ze precies voor oplossing zoeken. Neem hier de tijd voor. Het is de basis voor een sterke website. Ga ook na welke woorden die klanten gebruiken. En voor welke woorden ze juist allergisch zijn.

2 Praat tegen je klant

Spreek je klant direct aan, liefst met ‘je’, maar als je bij een bank, verzekeraar een zorginstelling werkt met ‘u’. En praat in gewone taal. Gebruik spreektaal en vermijd vaktaal.

Als jouw apparaat XUV-934 heet, dan noem je dat op je website een heteluchtoven. (Nee, je hoeft niet te googelen. XUV-934 bestaat niet, maar je snapt de boodschap nu ongetwijfeld wel.) En vooral: gebruik de woorden de je klant gebruikt. Als je klant denkt in ‘afvalbak’ of ‘kliko’, gebruik jij niet ‘afvalcontainer’.

Natuurlijk ligt dit anders voor b2b-communicatie. Maar als jij ‘gewone’ mensen als doelgroep hebt, schrijf je in de woorden van die mensen.

Wees je er tijdens het schrijven steeds van bewust dat je website een gesprek met je klant is. Vertel alleen wat hij wil horen, houd geen ellenlange verhalen en vraag geen onnodige handelingen. Maak het hem gemakkelijk. Leg hem in de watten met precies de juiste vervolgstappen en acties.

3 Maak een heldere structuur voor je website

Je hebt helder wie je klant is, welke problemen hij heeft en welke oplossing jij biedt. Nu is het zaak om alle informatie die jouw klant wil krijgen gestructureerd op je website te zetten.

Maak daarom een schema van wat je waar wilt zetten. Gewoon, met pen en papier. Dat helpt je in je denkproces. Beantwoord per pagina 1 vraag van je klant.

Laat ook eens iemand met verstand van zaken naar je schema kijken.

4 Geef elke pagina dezelfde opbouw

Google wordt dolblij van pagina’s die consequent deze opbouw hebben:

  • bovenaan een H1-kop
  • daarna een lead
  • dan een H2-kop
  • en dan de rest van de tekst, die je eventueel onderverdeelt met H2-koppen of nog lagere niveaus en witregels

Google kijkt namelijk ook of websites toegankelijk zijn, dus geschikt voor mensen die niet goed kunnen horen of zien, bijvoorbeeld. Met deze opbouw zit je dan goed.

Wil je meer weten over toegankelijkheid, download dan dit gratis e-book over toegankelijk schrijven voor websites van The Internet Academy.

5 Zet het belangrijkste steeds bovenaan en vooraan

Elke lezer heeft haast. Hij scant op jouw pagina snel even of hij goed zit en zo ja, dan leest hij verder. Zo nee, dan sprint hij verder. Kans op een klant verkeken.

Zorg daarom dat je lezer direct ziet wat hij moet zien om te weten of hij bij jou goed zit. Zet je zoekwoorden in de H1- kop en in een H2-kop. Nee, niet in alle. Wees gedoseerd met je zoekwoorden, anders parkeert Google je ver weg en dat wil je niet.

Zorg dat je koppen precies de juiste informatie geven en dat de kern van je boodschap steeds in de 1e zin staat. En als je betekenisvolle plaatjes op je pagina hebt: prima.

6 Schrijf korte zinnen

Maak zinnen van maximaal 15 woorden. Dit is een tip, geen wet van Meden en Perzen. Maar uit onderzoek blijkt dat dat ongeveer de lengte is die de gemiddelde lezer ‘aankan’. Maak dus geen zinnen met eindeloze bijzinnen. Houd je aan de regel: 1 boodschap per zin.

Als het in 5 woorden kan: top. 1 woord: briljant.

En vooral: varieer in de lengte van je zinnen. Maak er muziek van.

7 Maak korte alinea’s

Een alinea is een groepje zinnen. Zorg voor korte alinea’s, van maximaal 5 regels. Tussendoor 1 of 2 zinnen: perfect. Je lezer wordt er blij van. Schrijf een alinea over 1 onderwerp, zo blijft het te doen voor je lezer.

Lappen tekst zonder wit en zonder tussenkoppen: niemand leest ze.

8 Schrijf actief

‘Worden’ en ‘zijn’ blijven maar populair. Voor mij onbegrijpelijk. Maar ja, alcohol blijft ook populair ;-). ‘Worden’ en ‘zijn’ maken je zinnen omslachtig en onduidelijk.

‘Uw tuin wordt maandelijks door ons onderhouden’

Zucht

Schrijf liever: ‘Elke maand onderhouden wij uw tuin’

Zo, nu weet je als lezer waar je aan toe bent.

9 Schrijf zo kort mogelijk

Maak korte zinnen, leg niet te veel in 1 zin uit en gebruik zo min mogelijk woorden. Je lezer heeft haast. Veel haast. Hij wil snel weten of hij bij jou goed zit. Dus vertel je dat snel. En kort.

Je schrijft al korter als je actief schrijft, zie tip 8. En nog 2 bonustips:

bonustip 1: vervang voorzetselcombinaties door 1 woord:

  • met het oog op wordt: vanwege
  • ten aanzien van wordt: over of rond
  • door middel van wordt: door
  • op het gebied van wordt: rond

bonustip 2: wees niet vriendelijk. Wees gerust een botterik. Nog beter: wees een effectieve botterik. Daarmee bedoel ik: schrijf wel kort, maar kies precies de goede woorden.

Een zin als: Als u wilt, kunt u meer informatie opvragen via 0182 45 56 65

vervang je door: Meer weten? BelĀ 0182 45 56 65

En van deze zin maak je ook iets krachtigers: Het zou kunnen zijn dat wij de telefoon even niet opnemen. U kunt dan eventueel een mail sturen.

Zucht. Schrijf liever:

Nemen wij niet op, mail dan naar info@woonadvies.nl (en daar maak je natuurlijk een directe link van).

Kort, korter, kortst. Echt. Je lezer wordt er dolblij van. En de kans is groter dat hij een klant van je wordt.

10 Schrijf alleen wat je klant wil lezen

Je klant hopt snelsnel over je pagina en wil geen overbodige teksten lezen. Dus:

  • nooit meer ‘welkom op mijn website’
  • geen omhaal van woorden meer (zie bonustip 2)
  • weg met eindeloze verhalen over je eigen bedrijf en je motivatie
  • skip die gedetailleerde uitleg over je werkwijze

In alles wat je op je website schrijft, beantwoord je alleen maar de vragen van je klant.

Continu en constant.

11 Zorg voor goede spelling en grammatica

Klinkt schools, maar het is (gelukkig) toch nog steeds zo: als je fouten maakt in je webteksten, is de kans groter dat je lezers afhaken. Omdat ze denken dat je dan ook wel niet helemaal goed in je werk zult zijn.

Voorkom zulke weglopers en laat de teksten voor je website eventueel checken door iemand met verstand van Nederlands.

Mensenlief, je hebt doorgelezen tot hier. Hulde! Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Pas deze tips toe als je zelf teksten voor je website gaat schrijven en je teksten worden absoluut helderder en krachtiger.

Zelf teksten voor je website schrijven is echt prima te doen. Zet door en maak van dat onbestemde, lage bermbloempje een opvallende klaproos.

Als beloning voor je doorzettingsvermogen mag je me 1 pagina van je website sturen. Oud of nieuw, dat laat ik aan jou over. Je krijgt van mij dan 3 tips retour om er een nog sterkere webtekst van te maken. Omdat ik doorzettingsvermogen graag beloon.

En is je tekst perfect? Dan krijg je hier een eervolle vermelding ;-)

Doe mij die tips voor mijn pagina


Other members of this category (left or middle). Also other cats (too much)?
 
 
DSPL-CSTM-PSTS-4

Blogs schrijven of laten schrijven


je website is een gesprek met je klant - 2 papegaaien

Je website is een gesprek met je klant


seo teksten schrijven beeld kruis op kerk

Seo teksten schrijven. Nut, noodzaak en nuancering


zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips


verhalen vangen - vlinder op gele gerbera

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen


goede webbouwer nodig - voeten in zee

Webbouwer nodig? Gebruik deze 8 tips. En relax


Verhaal op je terras. Naaktslak

Soms zit het verhaal op je terras. Poedelnaakt


uitgesteld oordeel - egel

Uitgesteld oordeel – de wijze les van een overstekend egeltje


slogan 2 appels

Met 1 letter een sterkere slogan


 
FTR