HD_MRK
Fenny Brandsma

fenny@tekstpaleis.nl | 06 12 45 44 05
 
Home > blog > persoonlijke verhalen > Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn
 
SNGL
CNTNT

Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn

 
Symbool voor goede communicatie in de zorg
2 januari 2018

Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn, blijkt deze middag in de spreekkamer van de medisch specialist. Ik ben hier samen met mijn moeder, die 6 weken geleden een kleine, maar pijnlijke ingreep onderging, waarvan ze nog steeds veel last heeft.

Maar wat mijn moeder de afgelopen weken vooral heeft geplaagd is de manier waarop de medisch specialist met haar omging. En dat kan ik me levendig voorstellen.

De communicatie vooraf was al niet fantastisch.

Mijn moeder wist eigenlijk niet goed hoe en wat en de ingreep zelf bleek sowieso pijnlijker te zijn dan de specialist van tevoren had geschetst.

Daar kwam bij dat tijdens de ingreep bleek dat alles lastiger was dan de specialist blijkbaar had ingeschat. Pas de derde poging was succesvol. Ondertussen had de specialist elke keer heel hard op mijn moeders buik moeten drukken. Ze kon het wel uitgillen.

En als klap op de vuurpijl mopperde de specialist tijdens zijn pogingen verschillende keren dat het allemaal zo moeilijk ging. Mijn moeder ging zich zelfs schuldig voelen. Bizar natuurlijk, maar ik begrijp het verschijnsel.

Nadat alles uiteindelijk gelukt was, keurde de specialist mijn moeder amper een blik waardig, gaf haar een hand en beende weg.

Mijn moeder voelde zich miserabel.

Haar buik deed erg zeer en ze voelde zich aan haar lot overgelaten. Ook van de verpleegkundige kreeg ze weinig warmte.

Narigheid dus.

Nu zitten we 6 weken later in de kamer van de specialist. Ik heb per mail aangegeven hoe mijn moeder de ingreep heeft ervaren en dat ze er graag over wil praten. Op die mail heb ik geen antwoord gekregen.

Maar vandaag is de sfeer totaal anders dan 6 weken geleden.

Want zodra we zitten, biedt de specialist onmiddellijk zijn verontschuldigingen aan. Hij is begripvol en vindt het duidelijk naar dat mijn moeder zo’n last heeft gehad van het hele gebeuren, in alle opzichten.

Dat benoemt hij verschillende keren.

De specialist stelt mijn moeder enkele vragen en luistert rustig naar haar verhaal.

Ook legt hij nu helder uit waarom de ingreep zo moeilijk was. Hij zegt eerlijk dat hij dat van tevoren niet goed ingeschat heeft.

Kortom, het is een prima, open gesprek dat mijn moeder zichtbaar goed doet.

En toch verbaas ik me erover dat dit 6 weken geleden zo kon gaan. Anno nu, waarin voortdurend wordt gesproken over ‘de patiënt centraal’ en waarin teksten van die strekking prominent op websites en brochures staan.

Je zou denken dat iedereen onderhand wel weet wat dat is: goede communicatie in de zorg.

Want als de specialist 6 weken geleden even de tijd had genomen voor mijn moeder, haar echt had aangekeken en haar had laten vertellen hoe pijnlijk deze excercitie was geweest, dan hadden wij nu niet dit gesprek hoeven voeren.

En had mijn moeder zich hier niet 6 weken akelig over gevoeld.

Goede communicatie draait immers om: de ander echt zien en horen. Openstaan voor wat de ander ervaart en je in hem of haar verplaatsen.

Daar begint alle goede zorg mee.

Als pleister op de wonde werd mijn moeder ten slotte na ons gesprek geholpen door de liefste en warmste verpleegkundige van de hele afdeling. Wat maakt dat een wereld van verschil: oprechte aandacht voor je patiënt en laten merken dat je hem of haar echt ziet.

Zo ‘eenvoudig’ kan goede communicatie in de zorg zijn.


 
 
DSPL-CSTM-PSTS-4
weerspiegeling in water als symbool voor heldere teksten

Kort en krachtig schrijven voor het web


konijn

Waargebeurd verhaal: hoofd konijn


Wandelschoenen als symbool voor verhaal Emilio

Emilio hoefde niet meer vastgebonden te worden


waterdruppel als symbool voor seo

Een goede seo website is meer dan alleen de zoekwoorden op de juiste plek


gewichten als symbool voor sterke websites

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? 7 tips


Poezenkopje als symbool voor profielfoto

9 tips voor een goede profielfoto. En een bonus


Symbool voor goede communicatie in de zorg

Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn


oliebol als illustratie bij taaltips

Taaltips tussen de oliebollen: schrijf glashelder en vermijd ‘niet’


Bos als symbool vragen rond seo

Hoe herken je een goede seo tekstschrijver?


bergpad als symbool voor seo teksten laten schrijven

Seo teksten laten schrijven betekent: investeren


seo teksten schrijven of niet

Seo teksten schrijven als eenpitter: doen en of niet doen?


Engelenvleugels, symbool voor kerstverhaal over Hoogvliet

Kerstverhaal in Hoogvliet. Over engelen, dissen en een vorkheftruck


2 ijsvogels als symbool voor goed gesprek

Ervaringen van familie met de zorg vangen


schatkist als symbool voor ideeën voor blogs schrijven

Blogs schrijven of laten schrijven


je website is een gesprek met je klant - 2 papegaaien

Je website is een gesprek met je klant


seo teksten schrijven beeld kruis op kerk

Seo teksten schrijven. Nut, noodzaak en nuancering


zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips


verhalen vangen - vlinder op gele gerbera

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen


goede webbouwer nodig - voeten in zee

Webbouwer nodig? Gebruik deze 8 tips. En relax


uitgesteld oordeel - egel

Uitgesteld oordeel – de wijze les van een overstekend egeltje


slogan 2 appels

Met 1 letter een sterkere slogan


 
FTR