HD_MRK
Fenny Brandsma

fenny@tekstpaleis.nl | 06 12 45 44 05
 
Home > blog > tips voor je website > Hoe ziet een sterke webtekst eruit? 7 tips
 
SNGL
CNTNT

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? 7 tips

 
gewichten als symbool voor sterke websites
24 januari 2018
Laatste update: 1 februari 2018

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? Dat weet je als je 4 minuten de tijd hebt genomen om deze 7 tips te lezen.

Waarom 7? Om je niet te ontmoedigen. Ik kan je namelijk ook 21 geven. Of 49. Maar de kans is groot dat jij dan door de bomen het bos niet meer ziet. Terwijl ik het je juist gemakkelijk wil maken.

Dus krijg je eerst deze 7. Voor een goed begin. Ze zijn allemaal vrij gemakkelijk uit te voeren en vragen alleen wat tijd.

Behalve dan de tip over de foto’s. Daar heb je budget voor nodig. Ook als je een nicht of vriendin hebt die fotograaf hebt. Vind ik tenminste.

Oké. Aan de slag

1 Schrijf je hele webtekst vanuit je bezoeker

Schrijf alleen voor je klant en niet voor jezelf of iemand anders (je vader, moeder, leraar of collega voor wie jij wilt bewijzen hoe goed je bent).

Verwerk op elke pagina de vragen en problemen van je klant zijn. En wat hij graag wil bereiken. Dat doe je in de woorden van je klant.

Dit is het allermoeilijkste voor elke ondernemer, want van nature willen we allemaal laten zien wie we zijn en hoe goed we zijn.

Maar het gaat niet om onszelf. Het gaat alleen maar om je klant en wat hij nodig heeft.

Begin je tekst met ‘je’, dan sta je automatisch in de klantstand.

2 Zorg voor een glasheldere structuur

Laat je bezoeker niet zoeken en dwalen. Want hij heeft nul geduld en wil direct weten of hij op jouw website op de goede plek is.

Zorg allereerst voor een homepage, want die verwacht je bezoeker absoluut. En houd de tekst op je homepage kort en krachtig. Hij moet uitnodigen tot doorklikken. Het is niet de bedoeling dat je bezoeker er blijft hangen. Integendeel: je bezoeker moet door.

Maak ook een pagina waarin je dieper op je aanbod ingaat en geef die een concrete titel. Kies een woord dat een belletje doet rinkelen bij je klant.

Dat is best lastig te vinden, want het moet duidelijk zijn, maar ook vrij kort. Je menustructuur moet immers overzichtelijk blijven.

Een nieuw bouwadviesbureau koos voor ‘grip op’. Dat kon prima, vanwege de tagline bij hun logo: grip op bouw en gebouw. Zelf koos ik voor ‘zelf schrijven’ en ‘laten schrijven’.

Zorg natuurlijk ook voor een pagina met klanten en referenties.

Even een zijstapje: als je goed vindbaar wilt zijn, kies je ook voor een blog. Maak wel van tevoren een plan voor je blog en bepaal of je zelf gaat bloggen of kiest voor blogs laten schrijven.

Ten slotte heb je een ‘over’-pagina en een contactpagina nodig. Dit zijn de meestbezochte pagina’s op een website. Vertel op de ‘over’-pagina iets over jezelf, in relatie tot je onderneming. Niet te veel, maar ook niet te weinig.

Bonustip: zet je over-pagina achteraan in je menu. Want het gaat op je website over je bezoeker en niet allereerst over jou.

3 Schrijf kort en krachtig

Schrijf korte en krachtige teksten voor je website. Spreek je lezer direct aan en schrijf in spreektaal. Je website is een gesprek met je klant en geen ellenlange monoloog.

Weg met lange lappen tekst. Zorg voor heldere koppen, schrijf zinnen van gemiddeld maximaal 15 woorden. En wissel langere en korte zinnen af. Maak alinea’s van 4 of 5 regels en zorg veel witruimte en overzicht. Je bezoeker zal zeker langer blijven lezen.

Meer concrete schrijftips vind je in: zelf teksten voor je website schrijven. 11 tips

4 Zorg voor professionele foto’s

Foto’s zijn natuurlijk geen tekst. Dat weet ik ook wel. Maar op je website kan tekst niet zonder beeld, daarom toch deze tip.

Er moet op zijn minst een professionele foto van jezelf of van je medewerkers op je website staan. En, afhankelijk van je bedrijf, nog meer foto’s. Bijvoorbeeld als je aannemer, installateur of vormgever bent.

Met professionele foto’s op je website laat je zien dat jij een goed bedrijf bent en voor kwaliteit staat. De investering hierin verdien je altijd terug.

Denk van tevoren goed na over wat je met je foto’s wilt uitstralen. Een goede fotograaf helpt je daarbij. Lees ook deze tips voor een goede profielfoto.

En als jij tot hier bent gekomen met lezen, realiseer je dan ook dat je nog geen foto tegengekomen bent. Het is dus volgens de gangbare norm voor beeld in een blog en op een website een wonder dat je op dit punt gearriveerd.

Waarmee ik maar wil zeggen: ik heb de waarheid over websites niet in pacht. Dat heeft trouwens niemand, al beweren veel webbureaus van wel.

5 Zet op elke pagina een call-to-action

Je bezoeker moet op elke pagina van je website iets kunnen doen: doorklikken naar een pagina met meer info, tips aanvragen of een afspraak maken.

Heb je geen call-to-actions, dan is je website in feite dood.

Zet dan direct ook even op elke pagina je e-mailadres en telefoonnummer. Dan hoeft je lezer niet te zoeken als hij direct een vraag aan je wil stellen. Maak het hem zo gemakkelijk mogelijk.

6 Maak goede links in je website

Verbind pagina’s met elkaar die bij elkaar horen en leid je bezoeker als vanzelfsprekend door je website tot hij kan doen wat jij wilt dat hij doet. Zich aanmelden voor je workshop. Een e-book downloaden. Jou bellen voor een afspraak.

7 Zet een heldere tagline onder je logo

Vertel in een tagline onder je logo in concrete woorden wat je bedrijf doet of oplevert. Zo’n zinnetje helpt een bezoeker om direct te weten of hij op de juiste site beland is.

Vermijd vage taglines als ‘deskundig en betrouwbaar’ of ‘voor het beste resultaat’. Je bezoeker heeft geen idee en klikt snel door. Zelf heb ik gekozen voor ‘sterke webteksten’. Dan heeft iedereen direct een idee.

Toch?

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? Nou, zo ongeveer dus

Als je deze 7 tips goed toepast, ben je al veel verder dan sommige andere ondernemers. Want ik kom nog steeds websites tegen waar ik droevig van word.

Misschien lijken deze 7 tips een wat willekeurige selectie. Maar mijn ervaring is dat je met deze tips al een heel eind komt.

En wil je ten slotte nog een 8e, gewoon, omdat het kan? Overweeg dan om een goede vormgever en webbouwer in te schakelen. Eentje die echt luistert, echt een mooie website voor je wil maken en die je ook daarna nog wil helpen om je website te blijven optimaliseren.

Je krijgt zo’n vormgever en webbouwer niet voor niets. Spaar ervoor. Verkoop het kinderspeelgoed op Marktplaats of neem een extra klus aan.

Later zul je me dankbaar zijn.

Enthousiast aan de slag gegaan en nog een paar vragen?

Ben je enthousiast aan de slag gegaan, maar heb je toch nog een paar vragen? Stel ze me vooral. Kom je er nog niet goed uit en wil je hulp bij je webteksten? Bel (06) 12 45 44 05 of mail naar: fenny@tekstpaleis.nl.


 
 
DSPL-CSTM-PSTS-4
weerspiegeling in water als symbool voor heldere teksten

Kort en krachtig schrijven voor het web


konijn

Waargebeurd verhaal: hoofd konijn


Wandelschoenen als symbool voor verhaal Emilio

Emilio hoefde niet meer vastgebonden te worden


waterdruppel als symbool voor seo

Een goede seo website is meer dan alleen de zoekwoorden op de juiste plek


gewichten als symbool voor sterke websites

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? 7 tips


Poezenkopje als symbool voor profielfoto

9 tips voor een goede profielfoto. En een bonus


Symbool voor goede communicatie in de zorg

Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn


oliebol als illustratie bij taaltips

Taaltips tussen de oliebollen: schrijf glashelder en vermijd ‘niet’


Bos als symbool vragen rond seo

Hoe herken je een goede seo tekstschrijver?


bergpad als symbool voor seo teksten laten schrijven

Seo teksten laten schrijven betekent: investeren


seo teksten schrijven of niet

Seo teksten schrijven als eenpitter: doen en of niet doen?


Engelenvleugels, symbool voor kerstverhaal over Hoogvliet

Kerstverhaal in Hoogvliet. Over engelen, dissen en een vorkheftruck


2 ijsvogels als symbool voor goed gesprek

Ervaringen van familie met de zorg vangen


schatkist als symbool voor ideeën voor blogs schrijven

Blogs schrijven of laten schrijven


je website is een gesprek met je klant - 2 papegaaien

Je website is een gesprek met je klant


seo teksten schrijven beeld kruis op kerk

Seo teksten schrijven. Nut, noodzaak en nuancering


zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips


verhalen vangen - vlinder op gele gerbera

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen


goede webbouwer nodig - voeten in zee

Webbouwer nodig? Gebruik deze 8 tips. En relax


uitgesteld oordeel - egel

Uitgesteld oordeel – de wijze les van een overstekend egeltje


slogan 2 appels

Met 1 letter een sterkere slogan


 
FTR