HD_MRK
Fenny Brandsma

fenny@tekstpaleis.nl | 06 12 45 44 05
 
Home > blog > sterke webteksten schrijven > Kort en krachtig schrijven voor het web
 
SNGL
CNTNT

Kort en krachtig schrijven voor het web

 
weerspiegeling in water als symbool voor heldere teksten
9 februari 2018
Laatste update: 31 mei 2018

Vraag mensen om je heen wat ze belangrijk vinden aan webteksten en 10 tegen 1 dat je hoort: korte teksten.

Logisch, want wie iets zoekt op het web, heeft altijd haast en wil snel weten of hij goed zit. Want er zijn zo veel pagina’s op internet en je hebt meer te doen dan eindeloos te zoeken. We willen allemaal een webtekst die kort, korter, kortst is.

Maar kort en krachtig schrijven voor het web lijkt nog niet iedereen te lukken.

Het web is vol lange zinnen

Het resultaat van 6 minuten willekeurig zoeken op internet:

De restwarmte is op jaarbasis goed voor een energiebesparing van 0,6 petajoule wat overeenkomt met een gemiddeld vermogen van zo’n 20 megawatt (MW) dat door Shell aan het warmtenet zal worden geleverd. (shell.nl)

Belastingen is het onderdeel van de gemeente Amsterdam dat verantwoordelijk is voor het heffen en invorderen van belastingen die de gemeente mag opleggen aan inwoners, bezoekers en eigenaren van onroerende zaken in de stad. (amsterdam.nl)

Deze worden allemaal beleverd vanuit de centrale locatie in Panningen, waar elke morgen rond half 8 alle auto’s wegrijden om te zorgen dat alle winkels verse ambachtelijke bakkersproducten krijgen. (bakkerijbroekmans.nl)

Allemaal zinnen van 30 of meer woorden. En ze zijn geen uitzonderingen.

Veel mensen schrijven hun webtekst helemaal vanuit zichzelf

Zij denken bijvoorbeeld:

  • Alles is belangrijk.
  • Ik moet alles vertellen wat ik weet.
  • Als ik veel vertel, is de ander onder de indruk.
  • Als ik moeilijke woorden gebruik en ingewikkelde, lange zinnen schrijf, denkt de ander dat ik slim ben.
  • Ik houd van schrijven. En ik kan het best goed, al zeg ik het zelf.
  • Des te langer mijn teksten zijn, des te langer blijft een lezer op mijn website.

Maar al deze gedachten gaan alleen maar uit van wat jijzelf wilt en belangrijk vindt.

Het gaat steeds om jou.

Je schrijft de teksten voor je website helemaal vanuit jezelf, terwijl het erom gaat dat jij op je website precies dat zet wat jouw bezoeker wil lezen.

Want je wilt toch klanten?

Je hebt dus sterke teksten voor je website nodig die wel gelezen worden

Die sterke teksten schrijf je alleen als jij jezelf met je wensen en voorkeuren aan de kant kunt zetten.

En als je helemaal gaat denken vanuit de bezoeker die op jouw website komt. Zoek eerst het antwoord op vragen als:

  • Wat is je doelgroep?
  • Welk probleem heeft jouw doelgroep?
  • Welke oplossing zoekt jouw doelgroep?
  • Wat wil je bezoeker direct weten als hij op jouw website komt?
  • Wat levert het bezoekers op als ze jouw bedrijf gaan inschakelen?

Je schrijft pas sterke teksten voor je website als je begint bij de ander en ik, ik, ik vervangt door jij, jij, jij.

Een sterke website begint met deze switch

Als je de antwoorden op de basisvragen voor je website hebt, is het vervolgens de kunst om korte, krachtige teksten te schrijven. Die heb je zeker niet in 1 keer. Ze vragen vaak voortdurend bijschaven.

Begin met deze schrijftips voor sterke webteksten

Natuurlijk maak je eerst een heldere structuur voor je website en voor je pagina’s. Daarna begin je met de webtekst zelf.

1 Schrijf 1 gedachte per zin.

Zo voorkom je eindeloos veel bijzinnen. Pas deze tip toe en je tekst knapt zienderogen op.

2 Maak zinnen van 10 tot 15 woorden.

Wissel de zinslengte af; maak gerust ook zinnen van 1, 2 of 3 woorden. Zorg voor een muzikaal ritme in je webtekst.

3 Vertel alleen dat wat je lezer nodig heeft.

Vertel dus vooral niet alles wat jij belangrijk vindt.

4 Val steeds met de deur in huis.

Kom in je webtekst steeds direct tot de kern. Zet het belangrijkste bovenaan en vooraan.

5 Schrijf actief in plaats van passief.

Niet: je wordt door ons op de hoogte gehouden, maar: wij houden je op de hoogte. Actief schrijven kan al een wereld van verschil maken voor de helderheid van je webtekst.

6 Vermijd tangconstructies.

Een tangconstructie is een zin in een zin. Bijvoorbeeld: de fotograaf, die eerst niet mee op reis wilde, genoot van de avontuurlijke opdracht. Dat wordt: De fotograaf wilde eerst niet mee op reis, maar genoot van de avontuurlijke opdracht.

7 Gebruik gewone woorden.

Vermijd vaktermen, tenzij ze natuurlijk perfect passen bij jouw doelgroep. En vermijd ouderwetse woorden en combinaties zoals: indien, eertijds, erop vertrouwende enzovoort.

8 Vervang moeilijke woorden door gemakkelijke.

Fiscale zaken worden dan bijvoorbeeld belastingzaken.

9 Gebruik concrete woorden.

Op je gemeentewebsite schrijf je niet ‘middelen’, maar ‘geld’.

Vervang voorzetselconstructies. ‘Door middel van’ wordt bijvoorbeeld: ‘door’. ‘Op het gebied van’ wordt: ‘rond’/’over’. Daarmee wordt je tekst korter en duidelijker.

Waterval aan schrijftips

Zie je het nog zitten? Je krijgt in deze blogpost een waterval aan schrijftips, maar je zult zien dat je webtekst er geweldig van opfrist.

Zorg dat de lezer die jij als klant wilt zichzelf weerspiegeld ziet in jouw website. Als jou dat lukt, gaat je website wel voor je werken.

Meer weten? Lees dan ook deze blogpost over zelf teksten voor je website schrijven en ga aan de slag.

Wil je directe feedback op je eigen teksten of wil je samen met mij een opzet voor je teksten maken, maak dan direct een afspraak. Bel (06) 12 45 44 05 of mail naar fenny@tekstpaleis.nl.

Zo help ik je bij zelf webteksten schrijven


 
 
DSPL-CSTM-PSTS-4
weerspiegeling in water als symbool voor heldere teksten

Kort en krachtig schrijven voor het web


konijn

Waargebeurd verhaal: hoofd konijn


Wandelschoenen als symbool voor verhaal Emilio

Emilio hoefde niet meer vastgebonden te worden


waterdruppel als symbool voor seo

Een goede seo website is meer dan alleen de zoekwoorden op de juiste plek


gewichten als symbool voor sterke websites

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? 7 tips


Poezenkopje als symbool voor profielfoto

9 tips voor een goede profielfoto. En een bonus


Symbool voor goede communicatie in de zorg

Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn


oliebol als illustratie bij taaltips

Taaltips tussen de oliebollen: schrijf glashelder en vermijd ‘niet’


Bos als symbool vragen rond seo

Hoe herken je een goede seo tekstschrijver?


bergpad als symbool voor seo teksten laten schrijven

Seo teksten laten schrijven betekent: investeren


seo teksten schrijven of niet

Seo teksten schrijven als eenpitter: doen en of niet doen?


Engelenvleugels, symbool voor kerstverhaal over Hoogvliet

Kerstverhaal in Hoogvliet. Over engelen, dissen en een vorkheftruck


2 ijsvogels als symbool voor goed gesprek

Ervaringen van familie met de zorg vangen


schatkist als symbool voor ideeën voor blogs schrijven

Blogs schrijven of laten schrijven


je website is een gesprek met je klant - 2 papegaaien

Je website is een gesprek met je klant


seo teksten schrijven beeld kruis op kerk

Seo teksten schrijven. Nut, noodzaak en nuancering


zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips


verhalen vangen - vlinder op gele gerbera

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen


goede webbouwer nodig - voeten in zee

Webbouwer nodig? Gebruik deze 8 tips. En relax


uitgesteld oordeel - egel

Uitgesteld oordeel – de wijze les van een overstekend egeltje


slogan 2 appels

Met 1 letter een sterkere slogan


 
FTR