HD_MRK
Fenny Brandsma

fenny@tekstpaleis.nl | 06 12 45 44 05
 
Home > blog > taaltips > Taaltips tussen de oliebollen: schrijf glashelder en vermijd ‘niet’
 
SNGL
CNTNT

Taaltips tussen de oliebollen: schrijf glashelder en vermijd ‘niet’

 
oliebol als illustratie bij taaltips
31 december 2017

Veel taaltips liggen gewoon op straat. Ik zag ze bijvoorbeeld naast de oliebollen hangen toen ik in Schoonhoven een voorraadje insloeg voor oudejaarsavond.

Iedereen die iets met eten ‘doet’ moet tegenwoordig aangeven of er allergenen (stoffen die een allergische reactie kunnen oproepen) kunnen zitten in dat wat ze verkopen of op tafel zetten. Dus ook de oliebollenbakker.

Zo zijn de Europese regels.

Laat je lezer niet nadenken. Schrijf glashelder

Maar deze oliebollenbakker maakt het zijn klanten niet gemakkelijk. Want door de ingewikkelde formulering ‘het is niet uitgesloten dat’, moet je als lezer een tijdje nadenken over wat hier nu precies staat.

Het is niet uitgesloten dat, dus: het is wel mogelijk dat? Pfff. Maar zitten er nu wel of niet allergenen in?

En je lezer laten nadenken is eigenlijk een doodzonde, want mensen hebben altijd haast.

Lezers ook.

Als ze moeten nadenken, is de kans groot dat ze alweer doorlopen en jouw informatie links laten liggen.

Dat zal in een oliebollenkraam niet zo snel gebeuren, want iedereen komt daar met 1 doel: oliebollen en appelflappen halen.

En waarschijnlijk ben ik de enige die struikelt over de ingewikkelde zin op het kaartje naast de oliebollen met krenten en rozijnen. En er taaltips op oudejaarsdag van maakt.

Maar op je website ligt dat anders

Als bezoekers daar ingewikkelde formuleringen aantreffen, klikken ze absoluut verder.

Ze hebben haast en willen niet nadenken. Ze willen alleen direct weten of ze op jouw website goed zitten. Zien ze dat niet direct, dan zijn ze weg. Er zijn tientallen andere websites die wel korte en krachtige webteksten hebben. Die direct en precies datgene vertellen wat de bezoeker wil horen.

Vermijd daarom ‘niet’ in de teksten op je website

Want met ‘niet’ benoem je precies dat wat je wilt vermijden.

En dat blijft hangen.

‘Rijd niet hard, want er wordt aan de weg gewerkt.’ Jij onthoudt alleen ‘hard’.

‘Wacht niet te lang, dan kan de aanbieding op zijn.’ Jij leest vooral ‘te lang’.

Zeg tegen een peuter: ‘Niet laten vallen’, als hij met een beker limonade loopt, en de kans is groot dat dat wel gebeurt.

De oplossing is gelukkig heel simpel. Zeg en schrijf altijd wat je wel wilt. ‘Rijd 30 kilometer.’ ‘Reageer snel.’ ‘Houd je beker goed vast.’

Ook in alle teksten op je website. Het is een eenvoudige taaltip waarmee je je webteksten veel krachtiger maakt.

Terug naar de oliebollenkraam in Schoonhoven.

De taaltips voor de oliebollenbakker

De oliebollenbakker had het heel gemakkelijk kunnen oplossen. ‘Het is niet uitgesloten dat’ verander je in ‘kunnen’ en je zin wordt glashelder. ‘Onze producten kunnen allergenen bevatten.’ Van 9 woorden naar 5.

Superkort en -krachtig.

En zonder dat verwarrende ‘niet’.

Overigens: wat deze oliebollenbakker in Schoonhoven wel weer top heeft gedaan: uitleggen wat allergenen zijn. Mooi voorbeeld van denken vanuit je klant.

Bonus taaltip: leg vaktermen uit op je website

Die taaltip krijg je als bonus voor jouw website: kijk kritisch  naar de vaktermen die je gebruikt je afvragen of je klanten in die termen denken of dat zij andere woorden gebruiken.

Dan kies jij ook voor het laatste, want je schrijft je webteksten voor je lezers en klanten, niet voor je eigen plezier. (En soms kun je dus niet om ‘niet’ heen. Sterke teksten schrijven valt niet mee…)

Goede webteksten schrijven is voortdurend: je verplaatsen in je lezer en je eigen voorkeuren aan de kant zetten.

Het is niet uitgesloten dat je website dan van lezers klanten maakt.

Een mooi 2018 met glasheldere teksten en een krachtige website!

 

 


 
 
DSPL-CSTM-PSTS-4
weerspiegeling in water als symbool voor heldere teksten

Kort en krachtig schrijven voor het web


konijn

Waargebeurd verhaal: hoofd konijn


Wandelschoenen als symbool voor verhaal Emilio

Emilio hoefde niet meer vastgebonden te worden


waterdruppel als symbool voor seo

Een goede seo website is meer dan alleen de zoekwoorden op de juiste plek


gewichten als symbool voor sterke websites

Hoe ziet een sterke webtekst eruit? 7 tips


Poezenkopje als symbool voor profielfoto

9 tips voor een goede profielfoto. En een bonus


Symbool voor goede communicatie in de zorg

Goede communicatie in de zorg kan zo eenvoudig zijn


oliebol als illustratie bij taaltips

Taaltips tussen de oliebollen: schrijf glashelder en vermijd ‘niet’


Bos als symbool vragen rond seo

Hoe herken je een goede seo tekstschrijver?


bergpad als symbool voor seo teksten laten schrijven

Seo teksten laten schrijven betekent: investeren


seo teksten schrijven of niet

Seo teksten schrijven als eenpitter: doen en of niet doen?


Engelenvleugels, symbool voor kerstverhaal over Hoogvliet

Kerstverhaal in Hoogvliet. Over engelen, dissen en een vorkheftruck


2 ijsvogels als symbool voor goed gesprek

Ervaringen van familie met de zorg vangen


schatkist als symbool voor ideeën voor blogs schrijven

Blogs schrijven of laten schrijven


je website is een gesprek met je klant - 2 papegaaien

Je website is een gesprek met je klant


seo teksten schrijven beeld kruis op kerk

Seo teksten schrijven. Nut, noodzaak en nuancering


zelf teksten voor je website schrijven - klaproos symbool

Zelf teksten voor je website schrijven. 11 cruciale tips


verhalen vangen - vlinder op gele gerbera

Verhalen vangen om echt iets te kunnen veranderen


goede webbouwer nodig - voeten in zee

Webbouwer nodig? Gebruik deze 8 tips. En relax


uitgesteld oordeel - egel

Uitgesteld oordeel – de wijze les van een overstekend egeltje


slogan 2 appels

Met 1 letter een sterkere slogan


 
FTR